Οι... Big Brothers των αγορών
Η
χρήση υπολογιστικών συστημάτων υψηλής τεχνολογίας στις χρηματιστηριακές
αγορές δεν είναι κάτι νέο, είναι όμως ένα στοιχείο που τα τελευταία
χρόνια αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα. Αρκεί να αναλογιστεί
κανείς ότι το 2009, το 73% των συναλλακτικών όγκων που διακινήθηκαν στις
αγορές των ΗΠΑ πέρασε από τα «χέρια» εταιρειών HFT (high frequency
trading)...
Το ζήτημα των αυτοματοποιημένων συναλλαγών βρέθηκε μάλιστα πριν από λίγους μήνες στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, καθώς ένα ηλεκτρονικό λάθος -όπως αποδείχθηκε πρόσφατα- προκάλεσε εν μέσω πανικού και σύγχυσης την κατάρρευση των δεικτών της Wall Street μέσα σε ελάχιστα λεπτά.
Η χρήση της υψηλής τεχνολογίας όμως δεν περιορίζεται μόνο στο λεγόμενο αλγοριθμικό trading. Οι επενδυτικοί οίκοι του εξωτερικού είναι αποφασισμένοι να φτάσουν κυριολεκτικά έως το... διάστημα, προκειμένου να αποκτήσουν τις πληροφορίες που θα τους επιτρέψουν να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.
Λίγο πριν ανακοινώσει αποτελέσματα για το φετινό β’ τρίμηνο η Wal-Mart, η UBS είχε δώσει στη δημοσιότητα μία έκθεση με εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα της αμερικανικής εισηγμένης. Στην έκθεση εκείνη, η UBS ανέφερε ευθέως ότι είχε χρησιμοποιήσει δορυφορικά δεδομένα προκειμένου να καταλήξει στις εκτιμήσεις της και, πιο συγκεκριμένα, παρακολουθούσε μέσα από δορυφορικές φωτογραφίες σε μηνιαία βάση τους χώρους στάθμευσης έξω από τα καταστήματα της αμερικανικής αλυσίδας, ώστε να έχει μία εικόνα για την κίνηση της πελατείας.
Ο αναλυτής της UBS, Neil Currie, διαπίστωσε ότι μέχρι τότε παρατηρήσεις των δορυφορικών φωτογραφιών είχαν στενή συσχέτιση με την εξέλιξη της κερδοφορίας της Wal-Mart και, πλέον, ήταν έτοιμος να ενσωματώσει τα συμπεράσματά του στην έκθεση του οίκου.
Η UBS είχε αγοράσει τις φωτογραφίες αυτές από εταιρείες του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες κατασκευάζουν και εκτοξεύουν δορυφόρους, αλλά και παρέχουν φωτογραφικό υλικό τόσο σε δημόσιες υπηρεσίες όσο και σε ιδιώτες. Στη συνέχεια παρέδωσε το υλικό σε εταιρεία που εξειδικεύεται σε αυτού του είδους τις αναλύσεις και, από εκείνο το σημείο και έπειτα, ήταν σε θέση να διατυπώσει εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα της Wal-Mart, έχοντας καταμετρήσει πόσα οχήματα έμπαιναν και έβγαιναν στους χώρους στάθμευσης της εισηγμένης, χρησιμοποιώντας κατάλληλα προσαρμοσμένα μαθηματικά μοντέλα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκτιμήσεις στις οποίες κατέληξαν οι... «δορυφορικοί» αναλυτές της UBS ήταν πολύ διαφορετικές από αυτούς που χρησιμοποίησαν παραδοσιακά μοντέλα, με αποτέλεσμα ο οίκος να παρουσιάσει στην ίδια έκθεση και τις δύο εκδοχές. Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι θα αξιολογήσει τις δύο μεθόδους, για να κρίνει αν θα συμπεριλαμβάνει στο εξής δορυφορικά δεδομένα στις εκθέσεις της για τη Wal-Mart σε τακτική βάση!
Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τη σημασία αυτών των αναλύσεων, ιδιαίτερα όταν προσεγγίζουν συγκριτικά δύο ή περισσότερες -ανταγωνιστικές μεταξύ τους- εισηγμένες...
Εμπορεύματα, λιμάνια, διυλιστήρια
Η χρήση δεδομένων δορυφορικής λήψης ασφαλώς και δεν θα μπορούσε να περιοριστεί τους χώρους στάθμευσης μεγάλων λιανοπωλητών ή άλλων εισηγμένων όπως της Home Depot, της McDonald’s και άλλων. Το «δορυφορικό μάτι» παρακολουθεί πλέον λιμάνια, διυλιστήρια, ακόμα και... χωράφια!
Μέσα από συμβατικές δορυφορικές φωτογραφίες, οι ενδιαφερόμενοι είναι σήμερα σε θέση να υπολογίζουν με μεγάλη ακρίβεια τις συνολικές καλλιεργήσιμες εκτάσεις παγκοσμίως για κάθε εμπόρευμα ξεχωριστά, είτε πρόκειται για καλαμπόκι, σιτάρι, σόγια κ.ά. Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, χρησιμοποιούν υπέρυθρες λήψεις που αποτυπώνουν το επίπεδο της χλωροφύλλης, αλλά και μικροκύματα που μπορούν να δώσουν εικόνα για το επίπεδο υγρασίας κάθε καλλιέργειας!
Έτσι, είναι σε θέση να εντοπίσουν -πολλούς μήνες πριν την ανακοίνωση των επίσημων στοιχείων- μεταβολές που επηρεάζουν το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης, κυρίως σε σχέση με τις εκτιμήσεις της αγοράς.
Την ίδια στιγμή, μέσα από τη δορυφορική παρατήρηση του λιμανιού του Ρότερνταμ, του μεγαλύτερου της Ευρώπης, οι αναλυτές μπορούν να αντλήσουν στοιχεία για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, την αποθήκευση πρώτων υλών όπως σιδηρομετάλλευμα ή απλά για τον αριθμό των πλοίων. Διαμορφώνουν έτσι εικόνα όχι μόνο για την εξέλιξη των εσόδων του συγκεκριμένου λιμανιού αλλά, συνδυάζοντας στοιχεία και από άλλα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης και διεθνώς, όπως του Long Beach, της Σαγκάης, της Σιγκαπούρης και του Ντουμπάι, είναι σε θέση να σχεδιάσουν μακροοικονομικούς δείκτες για την «υγεία» της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας οικονομίας.
Πέραν όλων αυτών, στο «στόχαστρο» των δορυφόρων έχουν βρεθεί και τα διυλιστήρια. Το υλικό που συγκεντρώνεται δίνει μία λεπτομερή εικόνα όχι μόνο για τον αριθμό των υφιστάμενων δεξαμενών ή την κατασκευή νέων, αλλά επιτρέπει στους αναλυτές να υπολογίσουν επακριβώς τις ποσότητες πετρελαίου που περιέχεται σε κάθε μία από αυτές! Και αυτό, διότι οι οροφές των δεξαμενών μετακινούνται προς τα πάνω ή προς τα κάτω, προσαρμοζόμενες στη στάθμη των καυσίμων που περιέχουν...
Οι πρωταγωνιστές
Δύο είναι οι εταιρείες που κυριαρχούν στην αγορά των δορυφορικών φωτογραφικών λήψεων: η GeoEye (NasdaqGS: GEOY) και η DigitalGlobe (NYSE: DGI). Τους τελευταίους 15 μήνες, η μετοχή της πρώτης ενισχύεται σε ποσοστό 81,3% και της δεύτερης 83,2%.
Τον Αύγουστο η αμερικανική National Geospatial Intelligence Agency (NGIA) «μοίρασε» στις δύο εταιρείες ένα συμβόλαιο ύψους 7,3 δισ. δολαρίων, ενώ στην πελατεία τους περιλαμβάνονται και άλλες εταιρείες όπως οι Google, Microsoft και Yahoo. Μάλιστα, η DigitalGlobe βρίσκεται πίσω από τα δημοφιλή Google Maps και Google Earth... που με τη σειρά του χρησιμοποιεί τελευταία και το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών για να εντοπίζει πισίνες που έχουν «ξεφύγει» από την «τσιμπίδα» της εφορίας...
Η εταιρεία που εξειδικεύεται στην επεξεργασία των δεδομένων των δορυφορικών λήψεων και μετατρέπει τις φωτογραφίες σε πολύτιμες πληροφορίες είναι η Remote Sensing Metrics, LLC, μία μικρή εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από δύο περίπου χρόνια με έδρα το Σικάγο.
Σε ό,τι αφορά τις πιο εξειδικευμένες -τόσο από πλευράς εξοπλισμού και τεχνολογίας όσο και από πλευράς ανάλυσης των δεδομένων- λήψεις που σχετίζονται με την αγροτική παραγωγή, κυρίαρχη είναι η Lanworth Inc., με έδρα το Ιλινόις. Ιδρύθηκε το 2000 με την επωνυμία Forest One, Inc. και με αρχικό αντικείμενο τη χαρτογράφηση δασικών εκτάσεων. Από το 2004 διεύρυνε τις υπηρεσίες της παρέχοντας στοιχεία για την αγορά αγροτικών προϊόντων και μετονομάστηκε σε Lanworth μετά την εξαγορά της από την Westervelt Company.
Πηγή:www.capital.gr
Η χρήση της υψηλής τεχνολογίας όμως δεν περιορίζεται μόνο στο λεγόμενο αλγοριθμικό trading. Οι επενδυτικοί οίκοι του εξωτερικού είναι αποφασισμένοι να φτάσουν κυριολεκτικά έως το... διάστημα, προκειμένου να αποκτήσουν τις πληροφορίες που θα τους επιτρέψουν να αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.
Λίγο πριν ανακοινώσει αποτελέσματα για το φετινό β’ τρίμηνο η Wal-Mart, η UBS είχε δώσει στη δημοσιότητα μία έκθεση με εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα της αμερικανικής εισηγμένης. Στην έκθεση εκείνη, η UBS ανέφερε ευθέως ότι είχε χρησιμοποιήσει δορυφορικά δεδομένα προκειμένου να καταλήξει στις εκτιμήσεις της και, πιο συγκεκριμένα, παρακολουθούσε μέσα από δορυφορικές φωτογραφίες σε μηνιαία βάση τους χώρους στάθμευσης έξω από τα καταστήματα της αμερικανικής αλυσίδας, ώστε να έχει μία εικόνα για την κίνηση της πελατείας.
Ο αναλυτής της UBS, Neil Currie, διαπίστωσε ότι μέχρι τότε παρατηρήσεις των δορυφορικών φωτογραφιών είχαν στενή συσχέτιση με την εξέλιξη της κερδοφορίας της Wal-Mart και, πλέον, ήταν έτοιμος να ενσωματώσει τα συμπεράσματά του στην έκθεση του οίκου.
Η UBS είχε αγοράσει τις φωτογραφίες αυτές από εταιρείες του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες κατασκευάζουν και εκτοξεύουν δορυφόρους, αλλά και παρέχουν φωτογραφικό υλικό τόσο σε δημόσιες υπηρεσίες όσο και σε ιδιώτες. Στη συνέχεια παρέδωσε το υλικό σε εταιρεία που εξειδικεύεται σε αυτού του είδους τις αναλύσεις και, από εκείνο το σημείο και έπειτα, ήταν σε θέση να διατυπώσει εκτιμήσεις για τα αποτελέσματα της Wal-Mart, έχοντας καταμετρήσει πόσα οχήματα έμπαιναν και έβγαιναν στους χώρους στάθμευσης της εισηγμένης, χρησιμοποιώντας κατάλληλα προσαρμοσμένα μαθηματικά μοντέλα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εκτιμήσεις στις οποίες κατέληξαν οι... «δορυφορικοί» αναλυτές της UBS ήταν πολύ διαφορετικές από αυτούς που χρησιμοποίησαν παραδοσιακά μοντέλα, με αποτέλεσμα ο οίκος να παρουσιάσει στην ίδια έκθεση και τις δύο εκδοχές. Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι θα αξιολογήσει τις δύο μεθόδους, για να κρίνει αν θα συμπεριλαμβάνει στο εξής δορυφορικά δεδομένα στις εκθέσεις της για τη Wal-Mart σε τακτική βάση!
Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τη σημασία αυτών των αναλύσεων, ιδιαίτερα όταν προσεγγίζουν συγκριτικά δύο ή περισσότερες -ανταγωνιστικές μεταξύ τους- εισηγμένες...
Εμπορεύματα, λιμάνια, διυλιστήρια
Η χρήση δεδομένων δορυφορικής λήψης ασφαλώς και δεν θα μπορούσε να περιοριστεί τους χώρους στάθμευσης μεγάλων λιανοπωλητών ή άλλων εισηγμένων όπως της Home Depot, της McDonald’s και άλλων. Το «δορυφορικό μάτι» παρακολουθεί πλέον λιμάνια, διυλιστήρια, ακόμα και... χωράφια!
Μέσα από συμβατικές δορυφορικές φωτογραφίες, οι ενδιαφερόμενοι είναι σήμερα σε θέση να υπολογίζουν με μεγάλη ακρίβεια τις συνολικές καλλιεργήσιμες εκτάσεις παγκοσμίως για κάθε εμπόρευμα ξεχωριστά, είτε πρόκειται για καλαμπόκι, σιτάρι, σόγια κ.ά. Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα, χρησιμοποιούν υπέρυθρες λήψεις που αποτυπώνουν το επίπεδο της χλωροφύλλης, αλλά και μικροκύματα που μπορούν να δώσουν εικόνα για το επίπεδο υγρασίας κάθε καλλιέργειας!
Έτσι, είναι σε θέση να εντοπίσουν -πολλούς μήνες πριν την ανακοίνωση των επίσημων στοιχείων- μεταβολές που επηρεάζουν το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης, κυρίως σε σχέση με τις εκτιμήσεις της αγοράς.
Την ίδια στιγμή, μέσα από τη δορυφορική παρατήρηση του λιμανιού του Ρότερνταμ, του μεγαλύτερου της Ευρώπης, οι αναλυτές μπορούν να αντλήσουν στοιχεία για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, την αποθήκευση πρώτων υλών όπως σιδηρομετάλλευμα ή απλά για τον αριθμό των πλοίων. Διαμορφώνουν έτσι εικόνα όχι μόνο για την εξέλιξη των εσόδων του συγκεκριμένου λιμανιού αλλά, συνδυάζοντας στοιχεία και από άλλα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης και διεθνώς, όπως του Long Beach, της Σαγκάης, της Σιγκαπούρης και του Ντουμπάι, είναι σε θέση να σχεδιάσουν μακροοικονομικούς δείκτες για την «υγεία» της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας οικονομίας.
Πέραν όλων αυτών, στο «στόχαστρο» των δορυφόρων έχουν βρεθεί και τα διυλιστήρια. Το υλικό που συγκεντρώνεται δίνει μία λεπτομερή εικόνα όχι μόνο για τον αριθμό των υφιστάμενων δεξαμενών ή την κατασκευή νέων, αλλά επιτρέπει στους αναλυτές να υπολογίσουν επακριβώς τις ποσότητες πετρελαίου που περιέχεται σε κάθε μία από αυτές! Και αυτό, διότι οι οροφές των δεξαμενών μετακινούνται προς τα πάνω ή προς τα κάτω, προσαρμοζόμενες στη στάθμη των καυσίμων που περιέχουν...
Οι πρωταγωνιστές
Δύο είναι οι εταιρείες που κυριαρχούν στην αγορά των δορυφορικών φωτογραφικών λήψεων: η GeoEye (NasdaqGS: GEOY) και η DigitalGlobe (NYSE: DGI). Τους τελευταίους 15 μήνες, η μετοχή της πρώτης ενισχύεται σε ποσοστό 81,3% και της δεύτερης 83,2%.
Τον Αύγουστο η αμερικανική National Geospatial Intelligence Agency (NGIA) «μοίρασε» στις δύο εταιρείες ένα συμβόλαιο ύψους 7,3 δισ. δολαρίων, ενώ στην πελατεία τους περιλαμβάνονται και άλλες εταιρείες όπως οι Google, Microsoft και Yahoo. Μάλιστα, η DigitalGlobe βρίσκεται πίσω από τα δημοφιλή Google Maps και Google Earth... που με τη σειρά του χρησιμοποιεί τελευταία και το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών για να εντοπίζει πισίνες που έχουν «ξεφύγει» από την «τσιμπίδα» της εφορίας...
Η εταιρεία που εξειδικεύεται στην επεξεργασία των δεδομένων των δορυφορικών λήψεων και μετατρέπει τις φωτογραφίες σε πολύτιμες πληροφορίες είναι η Remote Sensing Metrics, LLC, μία μικρή εταιρεία που ιδρύθηκε πριν από δύο περίπου χρόνια με έδρα το Σικάγο.
Σε ό,τι αφορά τις πιο εξειδικευμένες -τόσο από πλευράς εξοπλισμού και τεχνολογίας όσο και από πλευράς ανάλυσης των δεδομένων- λήψεις που σχετίζονται με την αγροτική παραγωγή, κυρίαρχη είναι η Lanworth Inc., με έδρα το Ιλινόις. Ιδρύθηκε το 2000 με την επωνυμία Forest One, Inc. και με αρχικό αντικείμενο τη χαρτογράφηση δασικών εκτάσεων. Από το 2004 διεύρυνε τις υπηρεσίες της παρέχοντας στοιχεία για την αγορά αγροτικών προϊόντων και μετονομάστηκε σε Lanworth μετά την εξαγορά της από την Westervelt Company.
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου